Over Studio Tosti

Onze visie

Als boekenwinkel zitten we middenin een landschap van andere retailers, waar meestal de nadruk heel erg ligt op veel verkopen, heel de tijd nieuwe producten introduceren en je het gevoel geven dat je nog iets mist.

Maar dat idee past niet bij ons.
Dus wij doen het op onze manier.

Het komt enkel in ons aanbod als we 100% overtuigd zijn

De meeste boekenwinkels testen een groot percentage van alle nieuwe titels door ze een keer of drie te bestellen en te kijken welke titels goed werken.

Wij doen de selectie al vooraf en kopen énkel in wat ons 100% kan overtuigen. Voelen we ook maar een beetje twijfel? Dan komt het niet in ons aanbod. Je kan dus eigenlijk nooit echt een miskoop doen in onze winkels of webshop.

We kopen enkel in als je de titel duurzaam kan gebruiken

Er verschijnen dagelijks nieuwe kinderboeken en je kan ze (bijna) allemaal vinden in de bib.
Dus wij zoeken heel bewust naar de producten die gewoonweg te leuk zijn om terug te brengen of die simpelweg lang meegaan doordat er voor verschillende leeftijden iets in zit. Of die vanwege het thema, gewoon heel vaak uit de kast gehaald kunnen worden.

We vinden het visuele aspect erg belangrijk

Ik heb zelf een achtergrond als kinderboeken illustrator en ben daarom extra gevoelig aan mooie illustraties, sterke covers, indrukwekkende pagina’s binnenwerk en fijn aanvoelende papiersoorten.

Als het volledige plaatje klopt, komt het boek er in. Anders doen we het niet.

Voor de kinderen van nu

Je zal bij ons zelden boeken vinden vanuit je eigen kindertijd. Want wij geloven dat de kinderen van nu andere boeken nodig hebben. De tijdsgeest is verandert en de hoeveelheid prikkels is toegenomen. Wij zetten dus net iets meer in op interactieve concepten en kiezen boeken uit die zorgen voor veel herkenbaarheid voor álle kinderen.

Creativiteit en verbeelding

In tijden waar AI al je prangende vragen kan beantwoorden zit er Zo veel kracht in kinderen aanleren om zelf te bedenken, te creëren en te fantaseren. Verbeelding brengt ons naar plekken waar een chatbot nooit kan komen en zorgt voor een unieke ‘sparkle’ in iedere dag.

Emoties en persoonlijke ontwikkeling

Meer en meer leren we de kinderen van nu al woorden om hun emoties genuanceerd te benoemen en tools om ze zelf te doorvoelen en te reguleren. Dat zijn zo’n krachtige tools waar wij alleen maar kunnen achter staan. Persoonlijke ontwikkeling is zo’n bijzonder mooi pad waarvan we willen dat ieder kind en iedere volwassene het levenslang kan verkennen. Als we een product vinden dat hierbij kan helpen, kopen we het met veel enthousiasme in.

Hoe onze Studio Tosti Uitgeverij ontstaan is

Jullie merken vaak op dat er in onze winkel veel producten liggen met ons eigen Studio Tosti logo op en dat klopt! Want als we een specifiek product missen in de kinderboekenwereld, dan maken we het graag zelf.

We hebben geen ambities om te streven naar X aantal publicaties per jaar of ‘per aanbiedingsronde’ zoals dat in de boekenwereld gaat. We willen simpelweg énkel zelf iets produceren van A tot Z als het écht nog een meerwaarde kan betekenen, binnen ons aanbod.

We beperken ons tot het uitgeven van onze eigen producten omdat we hier al onze handen mee vol hebben. Zorgen dat er altijd voldoende voorraad is, herdrukken regelen, nieuwe leveranciers zoeken,… Het is een grote taak die veel tijd kost en die we tot op heden uitvoeren tussen het runnen van onze winkels en webshop.

Ook onze wenskaarten, posters en de meeste stationary is zelfgemaakt. Gewoon omdat we dat zo leuk vinden om te doen!

Onze videocursussen

Onze mailbox en DM stroomt vol met vragen van andere makers en winkeliers. Hoe deden jullie dit? Waar vond je deze leverancier? Hoe maak je een inkoopplanning? Hoe begin je aan een boek?

Ik maak er daarom een punt van om alles wat ik weet en heb geleerd, te bundelen in handige videocursussen. Een eenmalige aankoop waar ik je mijn kennis in een pakketje met een grote strik rond, op een blaadje geef zodat jij meteen met een vliegende start verder kan werken aan je idee.

  • Wie zijn we?

    Studio Tosti is bedacht en gestart midden in de corona periode door Ilse, Adil en Tosti (onze hond)

  • Webshop

    We zijn gestart als webshop, met veel video's en persoonlijke uitleg over alle producten.

  • 2 Winkels

    Onze eerste winkel ging open in Mechelen en onze tweede winkel ligt in Gent.